6.10.08

Pelloille rakentaminen kuriin

Suomessa pitää ottaa kaavoituksessa käyttöön sama hyväksi havaittu sääntö, jota eri puolilla Eurooppaa jo sovelletaan: taajamien ulkopuolelle, joukkoliikenteen ulottumattomiin ei pidä rakentaa haja-asutusta eikä etenkään kaupan suuryksiköitä.

Periaate pitäisi olla se, että kaupan suuryksiköitä ei saisi rakentaa yli kilometrin päähän juna-asemasta. Myönnetään, että tämä ei kaikkialla Suomessa ole täysin toimiva vaatimus, mutta Etelä-Suomessa tähän pitäisi mennä heti. Hyvä yhdyskuntarakenne on sellainen, joka vähentää liikkumisen tarvetta. Se takaa, että ikääntyvä väestökin pääsee kauppaan, vaikka kulkeekin katumaasturin sijasta rollaattorilla.

PS. Osallistun tänään vaalipaneeliin klo 17 Mannerheim-salissa Uudella ylioppilastalolla (Mannerheimintie 5 A, 5. krs). Aiheena Itä-Euroopan romanit Helsingissä – epätoivotut turistit?

2 comments:

Antti K said...

Voisiko ajatella tällaista, että jos kauppakeskuksen ehtona olisi raideliikenteen asema, niin silloin kauppakeskuksella voisi olla intressi osallistua uuden raiteen tai aseman rakentamiseen, tai ainakin lobata sen puolesta? Silloin "kaikki voittaisivat", tai ainakin useampi voittaisi, mikäli vielä yhden kauppakeskuksen on ylipäätään jonnekin tultava. Rata tietysti jatkuisi kauppakeskukselta vielä kauas eteenpäin.

Tosin, eikös kauppakeskuksen idea ole nykyään se, että se rakennetaan mahdollisimman halvalla, jolloin myyntivoitto on myöhemmin mahdollisimman suuri. Siihen ei raiteen kustannukset mahdu.

Mutta ihmettelen sitä, että eikö liikemiehiä ja kauppiaita kiinnosta saada asiakkaikseen autoilijoiden lisäksi myös niitä, jotka eivät autoile. Noh, ehkä ei olekaan tarkoitus, että kauppakeskus olisi tuottava pitkällä aikavälillä, vaan "voitot kotiin muutamassa vuodessa" -meininki riittänee.

Tapio Laakso said...

Nimenomaan näin. Rakennusoikeutta kaavoitettaessa maan arvo nousee. Tälla rahalla olisi yleensä mahdollista rahoittaa investoinnit raideliikenteeseen. Ja kyse on vain murto-osasta alueiden rakentamiskustannuksia.