19.8.08

Helsinki-Tallinna-Berliini junalla

HS kertoo Hki-Tallinna-Berliini tunneli-ratasuunnitelmista. Tunneli olisi cool, mutta rata Tallinnasta Berliiniin on ehdoton. Rataosuuden toteuttaminen tarkoittaisi, että Suomesta maata pitkin Keski-Eurooppaan matkustaminen muuttuisi aidosti helpoksi ja houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.

On hiukan eri asia hypätä illalla junaan Tallinnassa ja herätä Berliinistä kuin kituuttaa Baltian läpi bussilla. Sinänsä reissu menee nykyään kohtuu mukavasti, kun Schengenin myötä rajoilla ei tarvitse pysähdellä.

2 comments:

Anonymous said...

Virossa ei ole minkäännäköisiä taloudellisia mahdollisuuksia toteuttaa ko. tunnelihanketta.

Ensin voitaisiin rakentaa se rautatie jotta tuo suunnitelma olisi lähelläkään valmistumista.

http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1334796

"Via Baltica jäi keskentekoiseksi, kapeaksi ja kiemuraiseksi, sillä EU:sta ei saatu riittävästi rahaa."

"Viron lähitulevaisuuden eli seuraavan 5-10 vuoden tärkeimmäksi infrastruktuurihankkeeksi on nostettu Tallinnan ja Tarton välisen maantien remontointi ja laajentaminen nelikaistaiseksi."

"100 vuotta on Virossa haaveiltu tunnelin, tai sillan, rakentamisesta manner-Virosta Saarenmaalle."

"Pohjois-etelä-raideliikennettä Virossa ei käytännöllisesti katsoen ole."
"20 vuotta on puhuttu Rail Balticasta eli Baltian läpäisevästä nopeasta junayhteydestä. Se rakennetaan vain, jos Länsi-Euroopan veronmaksajat ovat valmiita sen rahoittamaan."

tuomoj said...

Talouselämän jutun kirjoittajan tyyliä voi kuvailla pessimistis-populistinen. Tallinnassa majailevien toimittajien suurin ongelma on se, etteivät he keskimäärin ole etabloituneet mihinkään muuhun kuin joko suomalaisiin bisnes- tai taidepiireihin (väristä riippuen) sekä baarikulttuuriin. Tämä heijastuu valitettavan usein artikkelien tasoista.

Saarenmaan silta esimerkiksi on harvinaisen typerä esimerkki, koska se ei ole koskaan ollut toteuttamiskelpoinen hanke vaan pelkkä unelma. Tämä johtuen siitä kylmästä faktasta, ettei sen välinen liikenne ole niin vilkasta eikä voi olla että siitä voisi saada puolivahingossakaan kannattavaa. Lautta on siihen ainut järkevä ratkaisu.

Siksi toisekseen, kansallisen tason tärkeät hankkeet eivät peilaannu suhteessa siihen, miten osallistutaan laajempiin. Lyhyellä aikatähtäimellä toki Virolla valtiona ei tosiasiallisesti ole juuri varaa investoida raideinfraan tarvittavissa määrin, mutta pienen notkahduksen jälkeisenä aikana tilanne saattaa elinkaarimallilla olla toinen. Ajatus itsessään on muutoinkin enemmän Suomea ja laajemmin Eurooppa geo- sekä ilmastopoliittisesti hyödyttävä, joten ei kannata iskeä kirvettä kiveen ainakaan vielä selvitysvaiheessa. Rahoituksen spekuloinnin voisi aloittaa vasta tämän jälkeen.