24.6.08

Autot on tiellä

HS uutisoi Helsingin ilmastopäästöistä. Viime vuosi oli kohtuullinen hyvän vesivoimatilanteen vuoksi, mutta esimerkiksi liikenteen päästöt jatkavat kasvamistaan.

Yksityisautoilun vähentämiseen tarvitaan uusia, järeämpiä keinoja. Joukkoliikenteen parantamista on tietysti jatkettava. Sen rinnalle on kuitenkin nostettava autoilun rajoittaminen.

Autot ovat tiellä. Tila pitää saada useampien käyttöön. Tarvitaan lisää bussikaistoja, pyöräteitä ja kävelykatuja, mutta vähemmän esimerkiksi parkkipaikkoja. Lisäksi parkkipaikasta pitäisi maksaa kunnon hinta, mutta niiden, joilla ei ole autoja, ei pidä joutua maksajiksi kuten nyt tapahtuu. Kaavoitus pakottaa rakentamaan tietyn määrän parkkipaikkoja ja kaikki maksavat niistä - oli autoa tai ei. Pysäköintiä pitää myös valvoa paremmin. On häpeällistä, että joukkoliikenteen tarkastusmaksu on parkkisakkoa korkeampi.

Autoilulle kaupungissa pitää myös saada hinta.

3 comments:

Tiedemies said...

Pysäköinninvalvonnassa on sellainen intuitionvastainen ominaisuus, että vaikka pysäköintipaikkojen määrää ei lisätä ja valvontaa parannetaan, se lisää autoilua. Tämä siksi, että ihmiset eivät seisota autojaan niin pitkään pysäköintipaikoilla ja siten niiden vaihtuvuus on suurempi ja näin autoilija löytää herkemmin parkkipaikan.

Parkkipaikkojen vähentäminen tietenkin parantaa tilannetta.

Tapio Laakso said...

Kiintoisa havainto!

Väärinpysäköinti ei kuitenkaan ole vain sitä, että autoa pidetään sallitulla paikalla liian pitkään. Väittäisin, että merkittävä osa väärinpysäköinnistä tapahtuu paikoilla, joihin ei laisinkaan saa pysäköidä.

Pahimmillaan täysin laittomiin paikkoihin pysäköiminen voi esimerkiksi katkaista raitiovaunuliikenteen tai aiheuttaa vaaratilanteita, kun pelastusajoneuvot eivät pääse liikkumaan.

Anonymous said...

Tehokkain tapa vähentää autoilua on sallia vapaa pysäköinti. Kaikki pysäköintipaikat kun ovat täynnä ties mitä koslia, niin ei kukaan halua keskustaan tulla autoilemaan.