29.10.07

Parkkipaikkanormit kaupungeissa

Kuten hyvin on tiedossa, kasvihuonekaasupäästöt kasvavat eniten liikenteessä. Nyt kun käsittääkseni kaikki puolueet ainakin väittävät pitävänsä ilmastonmuutosta ihan todellisena asiana ja haluavansa vaikuttaa siihen, on syytä pitää silmällä, millaisiin konkreettisiin toimiin ollaan valmiita. Mahdollisuuksia ilmastonmuutosta torjuviin päätöksiin löytyy paljon aivan paikalliseltakin tasolta.

Helsingin kaupunginhallituksessa on tänään erään firman toive saada rakentaa enemmän parkkipaikkoja kuin alueelle on alunperin suunniteltu. Vastaavia toiveita kuuluu muiltakin suunnilta.

Nämä asiat ovat juuri niitä pieniä, mutta tärkeitä päätöksiä, joilla määritellään, ollaanko kaupunkia rakentamassa yksityisautoilun ja kasvavien päästöjen ehdoilla vai ei. Kantakaupunkiin ei pitäisi rakentaa enempää parkkipaikkoja, pikemminkin niitä pitäisi vähentää.

3 comments:

Esa Suominen said...

Niinpä, mutta voin kuitenkin hyvin ymmärtää myös sen näkökulman, jonka mukaan maanalaisia parkkipaikkoja kantakaupunkien alueilla tulisi lisätä, jotta konttorien ja liikkeiden olisi mukavampi sijoittua sinne EIKÄ kehäteiden varsiin. Joka voi hyvin tapahtua, mikäli kyseiset putiikit pitävät paikoitusta toiminnalleen tärkeänä. Ja kaupan tai toimistojen keskittyminen kauas keskustoista pelkkien yksityisautojen varaan ja hajalleen pitkin reuna-alueita ei taas ole kenenkään etu, kaikkein vähiten ilmaston ja luonnon.

tpyyluoma said...

Kirjoitin pitkähkön viestin joka hävisi jonnekin bittiavaruuteen. Lyhyesti:

Esa kertonee millä ne autot sinne parkkipaikolle teleportataan... Eli ongelma on katuverkon kapasiteetti.

Jos takaespoolaiset hoitaa kaiken asiointinsa autolla, niin miksi olisi parempi että se auto ajaa keskustaan eikä takaespoolaiseen aaltopelttihalliin parkkipaikalle? Keskustan elinkeinoelämän kannalta (josta kauppa on itseasiassa vain pieni osa) autoilevat asiakkaat ovat loppujen lopuksi pieni vähemmistö.

Mitä tulee varsinaiseen asiaan, 1 autopaikka / 125 toimistokerrosneliötä, eli 1 AP / 10 työntekijää ei ole yhtään liikaa. 1 AP / asunto eli 1A P / 75 k-m2 eli 1 AP / 1-2 asukasta asuintalossa on aivan liikaa. Näitä ei saa edes rakentajat kaupaksi, mutta kun kaupunki pakottaa tekemään.

Parkkipaikkojen puute taas johtuu liian halvasta ja valvomattomasta pysäköinnistä.

Tapio Laakso said...

Keskusta on ihan näilläkin parkkipaikoilla koko pääkaupunkiseudun kaikkein vetovoimaisin alue. Kantakaupungin kilpailukykyä on kehitettävä aivan muilla asioilla kuin muuttamalla sitä automarketin suuntaan, kuten Esa näyttää haluavan. Ruuhkattomuudesta on tehtävä kantakaupungin vahvuus. Tämä onnistuu autoilua vähentämällä, ei lisäämällä, kuten Esa haluaa tehdä.

Kaupunkirakenteen hajoaminen on tietysti ongelma, johon on puututtava, mutta sitä ei voida tehdä niin, että keskustaankin aletaan ottamaan lisää autoja.