25.10.07

Ei omaa Stanstediä Helsingille

Malmin kentän siirtämisestä Porvooseen on viime aikoina ollut juttuja. Jotkut vaativat kentän säilyttämistä Malmilla. Kummin vain, mutta näiden suunnitelmien yhteydessä joillakin näyttää olevan hieman kunnianhimoisempia suunnitelmia.

Malmin kenttä pyörii Finavian subventoimana. Saattaa olla, että tällainen tukiaisten maksu ei kohta enää käy päinsä. Kannattava kenttä vaatisi kovempaa käyttöä. Käyttäjiksi saattaisi olla tarjolla näitä halpalentoyhtiöitä.

Tällaista kenttää ei Helsingin seudulle tarvita.

4 comments:

Anonymous said...

Miksi tällaista kenttää ei Helsingin seudulle tarvita? Mikä vika on halpalentoyhtiöissä jotka tarjoavat työväenluokalle halvan tavan matkustaa?

Tapio Laakso said...

U know this thing called ilmastonmuutos. Lentämistä ei ole syytä tukea vaan pyrkiä vähentämään. Hyvä askel tähän suuntaan olisi lentokoneiden polttoaineiden verotus.

Anonymous said...

U know this thing että lentokoneet aiheuttaa vain 2% kaikista CO2 päästöistä. ;) Sitäpaitsi ilmailuteollisuudessa on kokoajan otettu askelia vähäpäästöisempään suuntaan.

Ei sillä, ei tuo Backasin kenttä ole muutenkaan tarpeellinen. Malmin kehittäminen riittää yleisilmaillulle mainiosti ja halpalentoyhtiöt mahtuvat ihan hyvin Helsinki-Vantaalle jos vain tahtovat, ja joitankinhan siellä on jo.

Tapio Laakso said...

Monet, monet, monet asiat ovat vain 2 % CO2-päästöistä. Niistä kaikista prosentin murto-osistakin muodostuu sitten se suuri virta. Niihin kaikkiin on puututtava, koska mitään yhtä, suurta vippaskonstia ei ole olemassa. Siksi myös lentoliikenteen on kannettava oma osuutensa. Lentopetroolin / lentokoneiden CO2-päästöjen verottaminen olisi tärkeää juuri siksi, että se ohjaisi tehokkaampien koneiden hankintaan.