24.8.06

Bisnes kaipaa naistutkijoita

..tai ylipäätänsä yhteiskuntatieteilijöitä, jotka ovat perillä ihmisten moneudesta.

Olin eilen tutustumassa suureen tietoliikennealan yritykseen. Keskustelussa nousivat esiin markkinoinnissa käytetty kuvasto ja se, kenelle tuotteita suunnataan. Bisnes on muuttumassa yhteiskunnallisemmaksi. Enää ei riitä, että insinöörit puskevat ulos teknistä vimpainta. On pyrittävä myös sosiaalisiin innovaatioihin ja ymmärrettävä käyttäjien suhteita, tuotteiden ja palveluiden luomia merkityksiä ja vaikeuksia. Näihin tarpeisiin löytyy vastauksia yhteiskuntatieteilijöiltä (ehkä työttömyyden uhka onkin kummallisia aloja opiskelevilla sittenkin pienempi kuin voisi ajatella).

Tuli vain kyseisen yrityksen mainomateriaalia ja kuvastoa silmäillessä mieleen, että kovin on konservatiivinen ihmiskuva edelleen vallalla. Valkoisen heteroydinperheen rinnalle voisi välillä tuoda myös muuta kuvastoa.

Mieleen nousevat ne 1950-luvun visiot uljaasta tulevaisuudesta lentävine autoineen ja keittiörobotteineen. Silti kaiken tekniikan keskellä puuhasi uskollisesti kotiäiti. Futurismi näyttää olevan teknisten vimpaiden osalta paljon helpompaa kuin sosiaalisten suhteiden kanssa.

1 comment:

miss abled said...

Jossain oli mielenkiintoinen juttu siitä, että nykyään fantasiakirjallisuus suuntautuu entistä enemmän menneisyyteen, esim. keskiaikaan. Jutussa haastateltu tutkija oli sitä mieltä, että kaikenlainen uudesta tekniikasta haaveilu tuntuu tylsältä, kun kaikki on mahdollista. Keskiaika on mystisempää. Tarkoittaako tämä kulta-aikoja myös humanisteille, tai tarkemmin historioitsijoille?